Tietosuoja-asetus ja -seloste

Uusi henkilötietojen käsittelyä sääntelevä laki, tietosuoja-asetus 2016/679 (engl. General Data Protection Regulation, GDPR) astui voimaan 25.5.2018

• asettaa uusia velvoitteita  jäsenrekistereille/ -hoitajille
  • tavoitteena parantaa henkilötietojen suojaa ja tietosuojaoikeuksia sekä jäsenten oikeuksia
  • painottaa aikaisempaa tarkemmin jäsenen oikeuksia. Jäsenillä pitää olla mahdollisuus niin halutessaan tarkistuttaa/tarkistaa itse omat tietonsa. Tarkistuksen voi tehdä entiseen tapaan ottamalla yhteyttä yhdistyksen jäsen-rekisterivastaavaan tai sen voi tehdä itse sähköisesti. Senioriliiton uusi jäsenrekisteri mahdollistaa jäsenten tarkistaa ja muuttaa omia tietojaan nettisivulla  tai puhelimeen ladattavan jäsenkorttiapplikaation avulla.
  • jäsenellä on oikeus saada jäljennös häntä koskevista henkilötiedoista. Kaikki em. rekistereitä koskevat yhteydenotot ja yksilöidyt pyynnöt tulee esittää kirjallisesti tai henkilökohtaisesti yhdistyksen jäsenasioiden hoitajalle. Pyytäjän henkilöllisyys varmistetaan ennen tietojen antamista.

Tietosuojaseloste on viestintäväline, jolla yritys/yhdistys kertoo, miten se käyttää ja suojaa keräämiään henkilötietoja. Liitteen tietosuojaseloste koskee Ulvilan seniorit ry:n jäsenten henkilötietojen käsittelyä Kansallinen senioriliitto ry:n ylläpitämässä keskitetyssä jäsenrekisterissä.