Edunvalvonta

Jäsenyytesi on meille tärkeä. Vaikka et itse osallistuisikaan aktiivisesti edunvalvontatyöskentelyyn, jäsenenyytesi kasvattaa joukkoamme ja sen myötä painoarvoamme, kun pyrimme vaikuttamaan meitä kaikkia koskeviin asioihin – paikallisesti, alueellisesti ja valtakunnallisesti.

Paikallisesti

Ulvilan seniorit ry tekee yhteistyötä muiden alueen eläkejärjestöjen kanssa. Yhdistyksellämme on edustus Ulvilan kaupungin vanhusneuvostossa, jossa yhdessä muiden täällä toimivien eläkeläisjärjestöjen ja veteraanijärjestön kanssa pyrimme vaikuttamaan ikääntyvän väestön elinolojen ja toimintaedellytysten parantamiseen sekä laadukkaiden sosiaali- ja terveyspalveluiden saatavuuteen.

Yhdistyksellämme on edustus myös Ulvilan sivistyslautakunnan alaisena toimivassa eläkeläisten yhteistyöryhmässä muiden eläkeläis-, seniori- ja veteraanijärjestön kanssa. Eläkeläisten yhteystyöryhmä suunnittelee ja toteuttaa kaikkien eläkeläisten yhteistä toimintaa, kuten kulttuuritapahtumia, taidepäiviä, retkiä ja ohjattua liikuntaa.

Yhdistyksen hallitus nimittää edustajat sekä vanhusneuvostoon että eläkeläisten yhteistyöryhmään. Ulvilan vanhusneuvoston toimikaudella 1.1.2022-31.12.2023 edustajamme ovat Heikki Saari (neuvoston vpj) ja varajäsen Raija Tiitinen. Eläkeläisyhdistysten yhteistyöryhmässä meitä edustavat Ritva Mikkonen ja varalla Pekka Tiusanen.

Alueellisesti

Yhdistyksemme on yksi Satakunnan kansallinen senioripiiri ry:n jäsenyhdistyksistä. Piirin hallituksessa jokaisella yhdistyksellä on edustaja, jonka yhdistyksen syyskokous nimeää seuraavaksi vuodeksi. Meillä edustaja on perinteisesti ollut yhdistyksen puheenjohtaja.

Satakunnan kansallinen senioripiiri ry:n edustajat puolestaan osallistuvat Satakunnan eläkeläispiirien yhteistyöhön. Satakunnan eläkeläisjärjestöjen neuvottelukunta (SENK) pitää yhteyttä mm. satakuntalaisiin kansanedustajiin ja Satakuntaliittoon.

Valtakunnallisesti

Valtakunnallisella tasolla kattojärjestömme Kansallinen senioriliitto ry valvoo jäsentensä taloudellisia ja sosiaalisia etuja. Senioriliitto pyrkii tukemaan eläkeläisten ja ikäihmisten yhteiskunnallista osallistumista tasavertaisina toimijoina muiden väestöryhmien kanssa. Päätöksentekijöihin pyritään vaikuttamaan esittämällä perusteltuja kannanottoja ikääntyvien asemasta yhteiskunnan tasavertaisina jäseninä.

Senioriliitto on neljänneksi suurin kuudesta eläkeläisjärjestöstä, jotka ovat perustaneet Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry:n. Se on yhteistyöorganisaatio, joka on perustettu parantamaan eläkeläisten ja ikäihmisten taloudellisia ja sosiaalisia etuuksia ja oikeuksia.

Seniorin tietopaketti

Jäsenille on tarjolla liiton koostama monipuolinen Seniorin tietopaketti, joka sisältää ajankohtaisia vinkkejä arkeen ja asumiseen sekä tietoa mm. sote-palveluista ja eläkkeistä. Sivun sisältöä päivitetään jatkuvasti ja tuotetaan uutta ajankohtaista sisältöä.